Az Alois Dallmayr Magyarország ismeretterjesztő és szórakoztató blogja

Dallmayr Magazin

Zöld köntöst öltenek a kávék

2024. július 10. - Alois Dallmayr Magyarország

A kávé szerelmesei, ami gyakorlatilag magában foglalja az emberek többségét, látszólag az íz, az aroma, márka és az ár alapján válogatnak a boltok kínálatából. Valójában van még egy fontos összetevő, ami jelentősen befolyásolja választásukat: a csomagolás. A forgalmazóknak mostantól úgy kell a vásárlók számára vonzó köntösbe öltöztetni terméküket, hogy közben megfeleljenek a júniustól életbe lépett szigorú uniós környezetvédelmi előírásoknak is.  

amcor.jpg

A csomagolás is meghatározó lehet - Forrás: Amcor

A vásárlók 70 százaléka időnként pusztán annak alapján választ a kávékínálatból, hogy melyiknek tetszik jobban a csomagolása – derült ki a csomagolásokat fejlesztő ausztráliai Amcor felméréséből. A vizsgálatot öt európai országban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban végezték. A csomagolás minden eleme számít, azaz a nagysága, könnyű felbonthatósága és kinézete. A fogyasztók hajlamosak elfordulni a rosszul csomagolt, kényelmetlenül használható megoldásoktól, mint ahogy a túlcsomagolástól is. A jelentés szerint minden ötödik európai kávévásárlóval előfordult már, hogy lemondott egy termékről, mert rossznak találta a csomagolását.

A kényelmes használatot a válaszadók fele tartja fontosnak és harmaduk állította azt, hogy nem vásárol egy termékből, ha a csomagolás gyengesége miatt nem tudta azt kényelmesen használni. Ezért az olyan feliratokkal, például, hogy „Könnyű kinyitni” fel lehet kelteni a vásárlók figyelmét.

Barátságosabb kávék

A fenntarthatóság is egyre fontosabb szempont főként a fiatalabb kávéfogyasztók esetén. A vizsgálat válaszadóinak 44 százaléka mondta azt, hogy az újrafelhasználható csomagolás szerepet játszik választásában a kávék között. Minden ötödik fogyasztó elfordul attól a kávétól, amelyet nem újrafelhasználható anyagból készült zacskóba csomagolnak. A túlcsomagolásnak is erős a hatása. A megkérdezettek 35 százaléka mondta azt, hogy a szükségtelenül nagy csomagolás kizáró ok egy kávé megvásárlása esetén. Ezen belül Németországban ez az arány 43 százalék.

A magyar kávéfogyasztási szokások az elmúlt években szintén jelentős változáson mentek keresztül, amelyben egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság és a környezetbarát csomagolás iránti igény. Ahogy a globális tudatosság növekszik a környezetvédelem terén, úgy Magyarországon is egyre többen keresnek olyan kávézási megoldásokat, amelyek nem csak a kiváló minőséget, hanem a fenntarthatóságot is előtérbe helyezik.

Az egyik legfontosabb trend a fenntartható forrásból származó kávék iránti kereslet növekedése. Az olyan tanúsítványok, mint a Fair Trade, Rainforest Alliance és az Organic Certification, egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a magyar kávéfogyasztók körében is. Ezek a tanúsítványok garantálják, hogy a kávé termesztése során figyelembe vették a környezetvédelmi szempontokat és tisztességes kereskedelmi gyakorlatokat alkalmaztak.

 delle1.png

A fenti képen egy mesterséges intelligencia által tervezett Dallmayr márkájú kávé csomagolása látható, amely elegáns és prémium megjelenést biztosít, kiemelve a márka minőségét és hagyományait. A részletek, mint a kávé származási helyének kis címkéje és a fair trade tanúsítvány jelzése is szerepelnek a csomagoláson. Forrás: DALL-E

Zöldülés minden szinten

Eközben egyre több magyar kávézó és kávéforgalmazó cég kezd áttérni a környezetbarát csomagolóanyagok használatára. A hagyományos műanyag csomagolás helyett egyre több helyen találkozhatunk biológiailag lebomló vagy újrahasznosított anyagokkal készült csomagolásokkal. Ez nem csak a környezeti terhelést csökkenti, hanem hozzájárul a fogyasztók környezettudatos szemléletének erősítéséhez is.

A magyar kávéfogyasztók körében egyre inkább elterjedtek az otthoni kávékészítési megoldások is, amelyek lehetővé teszik a hulladék minimalizálását. Az újrahasznosítható kapszulák, amelyek többször is használhatók, jelentős előrelépést jelentenek a környezettudatos kávéfogyasztás felé. Emellett sokan választják a hagyományos kávéfőzőket vagy a French press-t, amelyek nem igényelnek külön kapszulát vagy eldobható szűrőket.

A magyar kávézók is egyre inkább törekednek a fenntartható működésre. Sok helyen komposztálják a kávézaccot, amely kiváló tápanyagforrás a növények számára, így csökkentve a hulladék mennyiségét. Emellett számos kávézó részt vesz helyi környezetvédelmi programokban, támogatva a zöld kezdeményezéseket és a közösségi környezetvédelmi projektekben való aktív részvételt.

delle2.png

Zöldülő kávézók a városban – Forrás: DALL-E

Összességében elmondható, hogy a fenntarthatóság és a környezetbarát csomagolás egyre nagyobb szerepet kap a magyar kávéfogyasztási szokásokban. A fogyasztók tudatosabbá válása és a kávézók fenntarthatóság iránti elkötelezettsége hozzájárul ahhoz, hogy a kávézás ne csak élvezetes, hanem környezettudatos tevékenység is legyen.

A Dallmayr is nagy figyelmet fordít a fenntarthatóságra, a vállalat lépései összhangban vannak a trendekkel. A vállalat családi vállalkozásoként már évtizedek óta nagyon komolyan veszi a kávétermelők és családjaik munka- és életkörülményeit. A zöld kávé vásárlásakor például a Dallmayr figyel arra is, hogy annak a nagy része kistermelőktől származzon. Emellett egyre több zöld kávét vásárol fenntartható forrásokból, és együttműködünk az összes érintett szervezettel. A példákat hosszasan lehetne sorolni a különböző intézkedések közül, de mindenképp érdemes megemlíteni, hogy a cég 2008 óta támogatja a "Menschen für Menschen" alapítvány etióp segélyezési kezdeményezését. Együtt már több mint 52 millió fát ültettek és több mint 1000 gyermek számára építettek iskolát az együttműködés keretében.

Fontos lesz a tanúsítvány

A csomagolás szintén kardinális kérdés a Dallmayrnál: a faalapú kartondobozok esetében már 2018 óta a minősített FSC keveréket használja a cég. A Forest Stewardship Council (FSC) felelős erdőgazdálkodást igazoló tanúsítványrendszer biztosítja, hogy az erdőgazdaságok és faipari üzemek betartják a környezetvédelmi és társadalmilag felelős termelési előírásokat. A német cég a csomagolás esetében pedig azt a szabályt állította fel, hogy ha az anyag újrahasznosítása nem lehetséges, akkor komposztálhatónak kell lennie, és csak utolsó lehetőség az elégetés.

fsc.png

FSC tanúsítvány a csomagoláson - Forrás: Dallmayr

Az FSC tanúsítvány már csak azért is különösen fontos, mert 2024. június 29-én hatályba lépett az erdőirtáshoz és az erdőpusztuláshoz kapcsolódó egyes áruk és termékek uniós piacon történő forgalmazásáról és Unióból történő kiviteléről szóló 2023/1115/EU rendelet. Ez fontos kötelezettségeket ró azokra a vállalatokra, amelyek a rendeletben meghatározott termékeket (például szarvasmarha, kakaó, kávé, olajpálma, gumi, szója és fa) forgalmaznak. Ezek forgalomba hozatala, forgalmazása és exportja a rendelet alapján jövőre már csak akkor lesz lehetséges, ha azokat olyan földterületen állították elő, amelyen nem végeztek erdőirtást, illetve a fát úgy termelték ki, hogy azzal nem okoztak erdőpusztulást.  Előállításuk az előállító ország vonatkozó jogszabályaival összhangban történt, ideértve többek között a földhasználati jogokra és a környezetvédelemre vonatkozó, valamint az erdőkkel kapcsolatos jogszabályokat, munkavállalói jogok és az emberi jogok tiszteletben tartását, valamint az adó-, korrupcióellenes, kereskedelmi és vámszabályozásnak való megfelelést; és a kellő gondosságra vonatkozó átvilágítási, úgynevezett due diligence nyilatkozattal vannak ellátva.

 (Forrás: ESM Magazine, Dallmayr, KPMG)

A bejegyzés trackback címe:

https://dallmayrmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr2818439319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása