Az Alois Dallmayr Magyarország ismeretterjesztő és szórakoztató blogja

Dallmayr Magazin

Big Data - a kávéipar új főszereplője

2024. március 10. - Alois Dallmayr Magyarország

Egyre inkább adatalapúvá válik a világ kávéipara, azonban mást jelent a “Big Data” a kisebb, feltörekvő kávézóhálózatoknak és mást az óriásoknak. Az előbbiek esetén a kisebb méretekből és az egyszerűbb kínálatból adódóan kevesebb az információ, ám az adatgyűjtés és az adatok feldolgozásának jelentősége a versenyképesség miatt még nagyobb lehet.

data1_1.png

Munkába állnak az “adatok” a kávézás porondján - Fotó: Pixabay

Nagy a mozgás a kávézóhálózatok világában. Számos startup igyekszik betörni erre a piacra látva, hogy a kávéfogyasztás az emberek egyik legnagyobb szenvedélye. Az új cégek közül a jelentősebbek között van a kínai Luckin Coffee, az indonéziai Kopi Kenangan, a szingapúri Flash Coffee, az indiai Blue Tokai, az egyesült államokbeli Blank Street, a brazíliai The Coffee és a romániai 5 to go. Az új cégek három területen versenyeznek a nagyokkal és egymással. Az egyik a prémiumkávék kínálata, a másik a kedvező árak, a harmadik a kiszolgálás sebessége. Mindezt a legújabb technológiával, mobilalkalmazásokkal, közösségimédia-jelenléttel, marketinghadjáratokkal igyekeznek támogatni.

Fő célcsoportjuk – elsősorban a feltörekvő piacokon – jellemzően a fiatalabb, szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkező korosztály. Kihasználják, hogy az új generációk úgy nőttek fel, hogy megismerik a legjobb nemzetközi kávémárkákat és kávéfogyasztási kultúrát. A világ legnagyobb befektető vállalatai is fantáziát látnak a kávézóhálózatokban.

Kulcskérdeses adatok

A sikeres startup kávézóláncok számos tőkegyűjtési fordulón vannak túl és jó néhány állhat még előttük. A befektetők természetesen részletes adatokat kérnek a vállalatok várható pénzügyi forgalmáról,  terjeszkedési lehetőségeiről, és nem érik be a vállalkozók becsléseivel. Nem egy esetben a Big Data is adja az alapinformációt a befektetési döntésekhez.  

Legyen szó hagyományos, professzionális kávégépekről vagy automatákról, már minden típusra létezik olyan eszköz és megoldás, melynek segítségével megoldható az adatgyűjtés és riport készítés. Persze léteznek okosabb és „kevésbé okos” rendszerek, sok múlik a választáson. 

Az új cégek gyakran támaszkodnak az automatizációra részben azért, hogy spóroljanak a munkaerőköltségeken, részben azért, hogy simábbá, gyorsabbá tegyék vendégeik, vevőik kiszolgálását. Az új technológia egyik példája a Dallmayr által is felhasznált adatgyűjtő telemetriai egysége  amely egy gépen elhelyezve többet tud a kávé elkészítésénél. Kiterjedt térképet alkot a fogyasztók igényeiről, kávézási szokásairól. Mindezt valós időben is képes nyújtani és az információkra adatbázist is lehet építeni – és szinte minden automata kávégépben felhasználható, így akár egy egész hálózat adatait képes összegyűjteni, és az elemzést segítő riportokba rendezni.

 la_rhea_grande_dallmayr_coffee_machine_vending-600x508.jpg

Mindent is tud - La Rhea Grande V+ Premium 

Amikor a Big Data a mindennapi működés része

A legnagyobb kávés cégeknek, akár a kávézóláncot működtető, valamint termeléssel és forgalmazással foglalkozó nagyvállalatoknak aranybányát jelent a mindennapi működés során is módszeres, szofisztikált adatgyűjtés. Így kaphatnak képet arról, hogy mit szeret vagy nem szeret a fogyasztó, és mire vágyik. Mindezt a világ legkülönbözőbb piacain az eltérő kultúrák ellenére is érdemes feltérképezni - mondja tanulmányában Mercy N W. pénzügyi elemző. A vevőktől rengeteg adatot lehet beszerezni akár mobilalkalmazásokon, akár a különböző hűségprogramokon vagy éppen közösségimédia-felületeken keresztül, de a nagy előrelépés, hogy csupán a gép maga és az elkészítés módja is rengeteg információt hordoz magában, mely a fogyasztók adatszolgáltatásától teljesen független.

A megfelelő adatgyűjtés és a beérkező számok elemzése után sokkal inkább személyre lehet szabni a kávézás élményét. Sőt, így akár a fogyasztók számára iránytűt adhatnak a kávézás új irányait tekintve. A Big Data segítségével jól prognosztizálható a várható forgalom, sokkal pontosabban lehet alakítani a marketinget. Itt persze nem csak nagyívű, stratégiai lépésekre kell gondolni, hanem apróságokra. Például arra, hogy egy-egy cégnél, vagy akár egy-egy fogyasztópéldául jellemzően hogyan issza a kávét.

  • Hány cukorral?
  • Tejjel vagy anélkül?
  • Sima tejjel vagy épp növényi eredetű itallal?
  • Az intenzívebb vagy a lágyabb aromákat kedvelik?

A válaszok “beszerzése” után pedig a kávés cégek az adott megrendelő, vásárló - legyenek azok magánszemély vagy kisebb, pár embert vagy 1-2 tucat munkavállalót foglalkoztató cégek vagy nagyobb vállatok -, amelyek az irodaházukban a kávézásra, teázásra kijelölt helyen a legprofibb gépekkel, a legjobb minőségű kávékat tudják biztosítani. Akár minden egyes dolgozóra személyre szabott “feketét” kínálhatnak. És ez most már nem is a jövő, hanem a jelen. Legalábbis, ha a Big Data munkába állításából érkező rengeteg adatot megfelelően kezelik az érintett kávés vállalatok. 

data2.png

Nem mindegy, hol isszuk - Fotó: Dallmayr.com

Ráadásul a kávét biztosító cégek abban is sokat segíthetnek, hogy egy-egy irodában ne csak egy a konyhában gyorsan felhörpöljék a kávét a munkatársak, hanem hangulatos, kikapcsolódást nyújtó, dizájnos helyiségben tölthessék el a kávészünetet.  

 

Források: Wordl Coffee Portal /  Forbes / https://www.worldcoffeeportal.com/Latest/InsightAnalysis/2023/August/Digital-first-coffee-start-ups-young-and-growing-u 

A bejegyzés trackback címe:

https://dallmayrmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr3218350127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása