Kétszámjegyű növekedés előtt állhat a következő évtizedben a világ gyümölcs- és gyógyteapiaca, ami azt bizonyítja, hogy az új generációk tagjai is átveszik elődeik érdeklődését a teázás iránt. A tea titka továbbra is az, hogy természetes alternatívája az üdítőitaloknak és közismertek gyógyító hatásai. Nem mellékes az sem, hogy sokféleképpen, egyéni ízlés szerint fogyasztható.
A gyümölcs- és gyógyteák világpiacának értéke 2030-ra 6,5 milliárd dollárra mehet fel a 2023-as 3,8 milliárd dollárról. Kicsit messzebb tekintve arra számítanak a piackutatók, hogy a 2023 és 2033 közötti évtizedben évente átlagosan 7,8 százalékkal nőhet a világ teafogyasztása.
Teafarm: innen indulnak a tealevelek a csészékbe - Fotó: Pixabay
A gyümölcsteák piacán az elmúlt években az egzotikus keverékek hódítottak. Kiemelkedtek közülük a hibiszkuszteák részben az erőteljes keserű ízük miatt. A gyógyteák iránt továbbra is azok érdeklődnek, akik előnyben részesítik egészségük természetes erősítését, miközben ezek is a legkülönfélébb ízeket kínálják.
A piacok közül meghatározó Észak-Amerika. Az erős marketing, a termékfejlesztések és a prémiumtermékek előtérbe kerülése növeli az Egyesült Államokban és Kanadában a naponta teázók számát. Az ázsiai-csendes-óceáni térség országaiban hódítanak a gyógyteák és a kreatív keverékek. Terjedésüket segíti a teázás több ezeréves hagyománya, főként Kínában és Indiában. Szerencsés fejlemény, hogy nő a lakosság szabadon elkölthető jövedelme, ami bővíti a tea iránti keresletet is. Az egészség megőrzése iránti igény és a természetes gyógymódok népszerűsége mellett egy gazdasági tényező, az elektronikus kereskedelem is segíti a teázás szokásának terjedését.
Hagyomány és innováció
Az új generáció teakedvelőit egyszerre vonzzák a teázás ősi hagyományai és az emberek örök kísérletezőkedvéből fakadó innováció – mondja Antoninna Del Sol Pardo, aki Kolumbiában és Kanadában foglalkozik teafőzéssel. Az utóbbi években kialakult a teafogyasztók globális „törzse”, hála annak, hogy az a teafőzési receptek és praktikák bárki számára elérhetővé váltak az interneten.
Az élmények megosztása egyfajta virtuális utazásra csábítja a tea kedvelőit – véli Del Sol Pardo. A kiindulópont az, hogy a teázás hozzáférést nyújt a misztikus keleti kultúra titkaihoz. Ez egészül ki az egészséges élet iránti egyre erősebb vággyal.
A mexikói Claudia Aguilera teafőző mester szerint az ízek és az egészség szempontjai mellett sokan választják a teát a szeszes italok alternatívájaként. Saját tapasztalatai alapján állítja, hogy az alkoholmentes italok piacának önálló ága a teafogyasztás. Lendületet adott a változásnak a koronavírus-járvány, ami sokakat késztetett korábbi szokásai megváltoztatására.
Bala Sarda, az indiai Vahdam vállalkozás alapítója és vezetője kiegészíti ezt még azzal, hogy szerinte a jövőben úgy választanak majd italt az emberek, hogy az illeszkedjen értékeikhez és életstílusukhoz. Chris Tanobi a japán Ujicha vállalat szakértője szerint a jövő generációi különösen fogékonyak lesznek a más természetes összetevőkkel erősített teák fogyasztása iránt.
Érvényesülhet az egyéni ízlés
Az online teaközösségeket, a virtuális tea-tapasztalatcseréket vonzónak találhatják azok a generációk, amelyek tagjai a technológia korszakában nőttek fel. A tea testi-lelki erősítő hatása rezonálhat egészségtudatos gondolkodásukkal. Tanobi szerint a jövő teaközösségei egyszerre lesznek bensőségesek és nyitottak. A teatermékek gyártóinak és a teafőzőknek nyitottnak kell lenniük arra, hogy mindenki a maga szokásainak megfelelően fogyassza az italt. Hiba lenni kioktatni azokat, akik előnyben részesítik a kísérletezési kedvet az ősi szokások rigorózus követésével szemben.
Ennek az igénynek próbál megfelelni a német központú Alois Dallmayr is, amely mintegy 130 éve forgalmaz különféle teaféléket szerte a világban. Az egyedi fekete és zöld teákat a Himalája napsütötte déli lankáin, illetve Japánban termesztik, majd kiválasztás után gondosan keverik a Dallmayr teagyárban. Jelenleg körülbelül 120 különböző eredetű tea közül lehet választani – az "igazi teától" a gyümölcs- és gyógynövényes italokon át, az egzotikusabbnál egzotikusabb lehetőségekig, mint a matcha vagy kurkuma tea. A német cégnél úgy látják, hogy a 2000-es évek elején született Z generáció tagjait egyre jobban érdeklik a teához kapcsolódó tradíciók és történetek, de a saját ízlésük szerint akarják fogyasztani az italt. Ezért bátorítani kell az új teafogyasztókat, hogy találják ki, miként akarnak teázni. Lehet, hogy a hagyományok tisztelőit megbotránkoztatja, ha valaki mézzel és tejszínnel issza meg a teáját, ám üsse kő! Ha így szereti, igya így, az a fontos, hogy tagja legyen a teakedvelők közösségének.
Bátorítani kell a fogyasztókat – Fotó: Dallmayr.hu
És végül még két fontos szempont, amire a szakértők felhívják a figyelmet. Az egyik, hogy a fiatalabbak érzékenyek a termékek kreatív csomagolására, igénylik az ötleteket ezen a téren is. A másik, hogy a teatermelőknek bizonyítaniuk kell, hogy elkötelezettek a társadalmi és környezeti szempontból fenntartható gazdálkodás mellett.
Források: World Tea News, Fairfield Market Research