Egyre több gyártó állítja azt termékéről, hogy az karbonsemleges. Ez szép és jó, de mit értünk pontosan karbonsemlegesség alatt, és mit tehetnek a cégek a karbonlábnyom csökkentéséért?
A karbonsemlegesség, mint jelző, azt hivatott igazolni, hogy egy cég a tevékenységei során (vagy egy egyén az életmódja során) a lehető legkisebbre csökkentette karbon lábnyomát, majd a maradék karbonkibocsátásokat ellentételezte. Karbonsemleges lehet egy termék, szolgáltatás, rendezvény stb. is azáltal, hogy a kapcsolódó karbonkibocsátásokat ellentételezik. Most konkrét példákon keresztül mutatjuk be, miként valósítható meg mindez a kávé és a tea kapcsán.
Eredetileg a termelés, szállítás, feldolgozás, terjesztés láncolatának minden pontja termel káros anyagokat. Azonban ezek azonosításával megszüntethetjük, lecserélhetjük vagy ellentételezhetjük, így ideálisan elérhető a nulla károsanyag kibocsátás.
De hogyan is néz ki ez a gyakorlatban? Az még egyszerűen megy, hogy megújuló áramforrásokból nyert gázt és elektromos áramot használunk, napelemeket telepítünk, szemetünket pedig szelektíven gyűjtjük, illetve magunk is újrahasznosítjuk azt (komposztálás). Optimalizálhatjuk a szállítási útvonalainkat, növelhetjük az energia-hatékonyságot. Ezen lépések nyomán drasztikusan csökkenthető a karbon lábnyomunk, de a nulla szint még odébb van. És itt jön a neheze – ami persze csak eleinte az, de idővel rutinná válik.
Ezen a ponton ugyanis vissza kell nyúlni egészen a folyamat elejéig, és a termesztőknél változtatni -egyben támogatva őket: csökkenteni a kibocsátást, javítani életkörülményeik és környezetük minőségén. Tudunk olyan gyártóról, aki ezt megtette, három példát hoztunk most erre.
Uganda
Az Elgon-hegy körül útjára indított tűzhely-projektben a kis közösségekre alapozott gyártás zajlik, munkát adva a helyieknek. A cél az évi hetvenezer tűzhely elkészítése.
Kenya
Makomboki, Ngere, Imenti és Kionyo régiókban majdnem 4000 gazdát támogatnak abban, hogy egymillió fát ültessenek. A telkek tulajdonosai önként jelentkeznek a programba, és arra bíztatják őket, hogy olyan fákat ültessenek, amelyek közvetlen hasznot is termelnek: eladható gyümölcsöt vagy takarmánynövényt teremnek, védelmet nyújtanak a szél és a napsugárzás ellen, s nem utolsó sorban, gyorsan komposztálhatók. A hosszú távú projekt – 11 évig támogatják, a gazdák pedig vállalják, hogy minimum 30 évig gondozzák a fákat – megvalósítása során különféle képzésekben is részesítik a helyieket.
Malawi
Nem volt túl rég, amikor a Mulanje-hegy minden részén erdők zöldellettek, de a népesség gyarapodása miatt megnőtt a főzési és fűtési igény, így rengeteg fát vágtak ki. Hogy ennek mértékét legalább csökkenteni lehessen, tizenötezer tűzhely elkészítésében vettek részt Mulanje és Thyolo körzetekben. Ezek nagy előnye a nyílt tüzekkel szemben, hogy kevesebb fa kell hozzájuk, ezáltal csökken a fakivágás iránti igény. Épp emiatt kevesebb idő is elég a szükséges mennyiség begyűjtésére, a jobb égési feltételek miatt pedig kisebb a füst – a beltérben nem egy elhanyagolható szempont.
Az elért eredményeket független szakértők vizsgálták meg, akik azt is ellenőrizték, hogy a valóság megfelel-e az előzetes számításoknak. A szakértői vizsgálat után kaphatták meg a CarbonNeutral® Product minősítést. Ez a cím azonban túlmutat azon, hogy egy cég karbonsemleges. Tulajdonképpen azt jelenti, hogy minden csomag teájuk és kávéjuk az – végig az afrikai, ázsiai, közép-amerikai termelőktől egészen a boltok polcáig.
fotók: dutchcoffeepack.com; comunicaffe.com; atlascoffee.com; greenbiz.com; hastingsmaloya.blogspot.com; bucuti.com
forrás: Taylors of Harrogate